בעלי עסקים, וזה כלל לא משנה אם מדובר בעוסק פטור או אחר, מחויבים להגיש דו"חות אישיים למס הכנסה, לעיתים גם שכירים מחויבים להגיש דוחות אלו. בדו"ח האישי, מפורטים הכנסות והוצאות לאותה שנת מס, ותפקידו לסייע לקביעת התשלומים לרשויות המיסים וביטוח לאומי. לכאורה זה אולי נראה פשוט להגיש דו"חות אישיים, אך אדם מהשורה לא יצליח לבצע זאת כאיש מקצוע, כי יש להכינם על פי דרישות מס ההכנסה ולכן יש להכיר היטב דרישות אלו. רואה חשבון יוכל לבצע עבורכם עריכת דו"חות אישיים באופן מקצועי בקלות וביעילות. חשוב להכיר את דרישות מס הכנסה בכל הנוגע לעריכת דו"חות אישיים, ואת צורת חישוב המס שלכם. ישנם בעלי עסקים המשלמים סכומים גבוהים מאוד ממה שהם צריכים לשלם בפועל לרשויות המס, מהסיבה שאין להם את הידע הדרוש למילוי הדוחות האישיים בצורה הנכונה.
מהו דו"ח שנתי?
עריכת דו"חות אישיים על ידי איש מקצוע תחסוך לכם זמן רב ובחלק מהמקרים גם כסף. דו"ח שנתי המוכר כדו"ח אישי חשוב, מפרט בתוכו את כל סוגי ההכנסות שאדם מקבל בכל שנת מס, ויקבע את סכום המס אותו ישלם. שנת מס מחושבת מתחילת שנה בינואר ועד סוף דצמבר של אותה שנה. הוא יכלול בתוכו את כל ההכנסות ואת כל ההוצאות, תוך ניכוי כל ההוצאות אשר מוכרות במס. ככל שסכום ההוצאות המוכרות גבוה יותר כך סכום התשלום למס הכנסה יהיה קטן יותר.
מי מחויב בהגשת דוחות אישיים?
האוכלוסייה העיקרית המחויבת בהגשת דו"חות אישיים היא, עצמאים ובעלי חברות. עם התפתחות הטכנולוגיה, ישנה אפשרות להגיש דו"ח אישי באופן מקוון דרך האינטרנט הישר לאתר רשות המיסים. פעולה זו נקראת שידור דו"ח שנתי. בסיום המשלוח, מדפיסים את הדו"ח בשני העתקים שאחד מהם משמש כאישור הגשה ואת השני מצרפים לדו"ח מס ההכנסה. על מנת למנוע טעויות, בלבול ואיחורים, יש לבצע עריכת דו"חות אישיים רק עם רואה חשבון, שידאג גם לכל הניירת הנדרשת עבור התהליך.